usługi-zwolnione-z-vat

Usługi zwolnione z VAT

Wystawianie faktur i korekty – usługi zwolnione z VAT

Usługi zwolnione z VAT wymagają udokumentowania ich fakturą wówczas, gdy żąda tego nabywca, jednak brak obowiązku wystawienia faktury, nie wyklucza prawa do jej wystawienia. Zakres faktur dokumentujących świadczenie usług zwolnionych z VAT jest mniejszy niż „zwykłych” faktur, jednak mogą one podlegać korektom na zasadach ogólnych, np. w sytuacji błędów w cenach czy przyznania rabatu potransakcyjnego.

Dokumentacja świadczenia usług zwolnionych z VAT

Podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, jeżeli mają dotyczyć one sprzedaży zwolnionej z podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 bądź przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT (art. 106b ust. 2 ustawy o VAT). Jak przewidują przepisy, fakturę należy jednak wystawić wówczas, gdy nabywca takowej zażąda w terminie do 3 miesięcy (licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar, bądź wykonano usługę, ale również gdy otrzymano całość lub część zapłaty).

Jak wynika z art. 106e ust. 1 pkt 16 i 19 ustawy o VAT oraz § 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz.U. z 2013 r. poz. 1485), faktura taka obejmuje mniejszy zakres aniżeli klasyczna faktura, a specyficzne zasady dokumentowania sprzedaży zwolnionej z podatku VAT, dotyczą głównie podatników zwolnionych z VAT (wiedzę na ten temat powinni posiadać również podatnicy VAT świadczący również usługi zwolnione z podatku).

W ramach danych, które powinny znaleźć się na fakturze potwierdzającej sprzedaż zwolnioną jak mówi  art. 43 ust. 1 pkt 2-6 i 8-36 lub przepisy wydane na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, znajdować powinny się:

• data wystawienia,
  • numer kolejny,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
  • miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cena jednostkową towaru lub usługi,
  • kwota należności ogółem,
  • wskazanie podstawy prawnej zwolnienia.

Do podstaw zwolnienia zaliczamy przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, zgodnie z którym podatnik stosuje zwolnienie od podatku, przepis dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwalniający od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług,  bądź inna podstawa prawna, zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

Faktura taka może dokumentować świadczenia usług zwolnionych z VAT jak:

• usługi zarządzania (art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT),
  • usługi techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu (art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT),
  • powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do wykonywania takich usług (art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT),
  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (art. 43 ust. 1 pkt 18-19a ustawy o VAT),
  • usługi kształcenia i nauczania (art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT),
  • usługi zakwaterowania (art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT)

Korekta usług zwolnionych z VAT

Korekta faktur związanych z usługami zwolnionymi może wiązać się ze zmniejszeniem lub zwiększeniem podstawy opodatkowania. Faktury tego rodzaju mogą być związane z błędem lub nowymi okolicznościami, które pojawiły się po wykonaniu usługi. W zależności od okoliczności, podatnik wykonujący usługę zwolnioną z VAT, może być zobowiązany do wstecznego lub bieżącego rozliczenia faktury korygującej.

Usługi zwolnione z VAT

Posted in Bez kategorii and tagged , .